diumenge, 29 de juny del 2008

L'ASOMBRÓS VIATGE DE POMPONIO FLATO


Mitja hora abans de que el país es paralitzi davant dels televisors per culpa de la final de l'Eurocopa de futbol he acabat de llegir la última obra de l'escriptor barceloní Eduardo Mendoza.

Encara recordo com vaig gaudir llegint el seu llibre de l'any 2001, "la aventura del tocador de señoras" que des d'aquí també recomano doncs conjuga la bona escriptura amb un exquisit sentit de l'humor.

L'asombrós viatge de Pomponio Flato és un llibre curt (no arriba a les dues-centes pàgines) i de fàcil lectura que es basa en una recreació lliure de la vida del nen Jesús i de les persones del seu entorn com el seu pare, Josep el fuster, la seva mare Maria, el seu cosí Joan, el seu oncle Zacarías en el marc históric d'un Israel infiltrat pel poder de Roma amb les seves legions incloses.

Però lluny del rigorisme históric de les Sagrades escriptures l'autor ens deleita amb una fina paròdia de les novel.les de ficció històrica que utilitzen personatges o icones religioses (Com el Codi Da Vinci o la "Hermandad de la Sábana Santa", entre d'altres) en clau de novel.la detectivesca amb un fi sentit de l'humor ple d'ironia que caracteritza a l'escriptor.

Encara recordo com vaig gaudir llegint el seu llibre de l'any 2001, "la aventura del tocador de señoras" que des d'aquí recomano doncs conjuga la bona escriptura amb un exquisit sentit de l'humor.

Us deixo un fragment que no acontentaria gaire a un lector jueu:

"Por extraño y cicatero que parezca, los judíos creen en un solo dios, al que ellos llaman Yahvé...Han llegado al convencimiento de que su dios no sólo es el mejor, sino el único que existe. Como tal, no ha de imponer a ningún otro dios ni su fuerza ni su razón y, en consecuencia, obra segun su capricho o, como dicen los judíos, según su sentido de la justicia, que es implacable con quienes creen en él, le adoran y le sirven, y muy laxo con quienes ignoran o niegan su existencia, le atacan y se burlan de él en sus barbas. Cada vez que la suerte les es contraria, o sea siempre, los judíos aducen que es Yahvé el que les ha castigado, bien por su impiedad, bien por haber infringido las leyes que él les dió. Estas leyes, en su orgien, eran pocas y consuetudinarias: no matar, no robar, etcétera. Pero andando el tiempo a su dios le entró una verdadera manía legislativa y en la actualidad el cuerpo jurídico constituye un galimatías tan inextricable y minucioso que es imposible no incurrir en falta continuadamente. Debido a esto, los judíos andan siempre arrepintiéndose por lo que han hecho y por lo que harán, sin que esta actitud los haga menos irreflexivos a la hora de actuar, ni más honrados, ni menos contradictorios que el resto de los mortales."

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada