dimecres, 9 de desembre del 2009

L'ESPLENDOR DEL RENAIXEMENT A ARAGÓ

En el Museu de Belles Arts de València (carrer Pio Vè, 9) es pot visitar la seva interessant col.lecció permanent d'art (des del gòtic -Pere Nicolau, Antoni Peris, Jaume Mateu i Gonçal Peris), passant pel Renaixement , el Barroc (Ribalta, Vicente Giner, Giordano Bruno, Van Dyck, el Greco, Ribera, Velàzquez, Murillo o Rutilio Manetti), el segle XVIII (Goya, Vergara o Agustí Esteve) i finalment la pintura del segle XIX i XX (Sorolla, Zuloaga, Benlliure, Meifrén, Mir, Anglada Camarasa).
Però actualment també es pot visitar una exposició temporal titulada "L'esplendor del Renaixement en Aragó".
Aquesta exposició, organitzada pel Govern d'Aragó en col.laboració amb nombroses entitats museïstiques com el Museu del Prado, el MNAC o el Museu de Belles Arts de Bilbao i que ha viatjat per diferents ciutats (amb cloenda a Saragossa), mostra més d'un centenar d'obres pictòriques, escultòriques i d'orfebreria d'argent de l'art aragonès, des del gòtic del segle XV fins a l'obra renaixentista del segle XVI.
Un dels autors del qual s'exhibeix més obra és l'escultor Damià Forment, nascut a València l'any 1480 i considerat com l'artista més productiu de la Corona d'Aragó del seu temps i que va ser l'introductor de l'art renaixentista a Espanya.
Una excusa per visitar València i escampar l'ús del català (com costa d'escoltar gent que el parla).

dilluns, 7 de desembre del 2009

LA POMMONA BRITANNICA DE GEORGE BROOKSHAW

La Editorial Taschen es va fundar a Alemanya (Colònia) l'any 1980 i destaca per editar llibres sobre art de gran qualitat.

Acabo d'adquirir un petit llibre, a preu de saldo, titulat The book of Fruits. The complete Pomona Britannica by George Brookshaw.

George Brookshaw va publicar aquest llibre l'any 1812, del qual se'n conserva un exemplar al museu de Greiz, amb la finalitat de descriure les fruites de millor qualitat que es cultivaven en els magnífics horts reials (a Gran Bretanya) i altres horts prestigiosos de les afores de Londres.

Volia, amb el llibre, ajudar als terratinens nobles i als seus horticultors a distingir entre els diferents tipus de fruita, en un moment en que cada cop apareixien noves varietats, a partir de creuaments, que provocaven confusió entre els consumidors de l'època.

Fins a 256 varietats de fruita són dibuixades i pintades de forma minuciosa per l'autor. Els comentaris a l'obra, ens parlen de breus aspectes de fruites com les maduixes, les cireres, les groselles, el raïm, el préssec, la pera, la pinya i la poma entre d'altres. Com a curiositat, podem destacar que el llibre no inclou cap tipus de cítric (mandarina, taronja o pomelo).
La poma és la fruita més antiga que es coneix ( es consumia fa més de 5.000 anys) i potser per això se la va considerar com la fruita prohibida de l'Edén. Potser per això, però també perquè l'arbre de la ciència del bé i del mal de l'Eden era referit vulgarment en època romana com bonum et malum, i malum en llatí significava tan mal, com poma. La vinculació semàntica entre el mal i la poma estava servida.

dimecres, 2 de desembre del 2009

MANIFEST EN DEFENSA DELS DRETS FONAMENTALS A INTERNET

Davant la inclusió a l'Avantprojecte de Llei d'Economia sostenible de modificacions legislatives que afecten el lliure exercici de les llibertats d'expressió, d'informació i del dret d'accés a la cultura a través d'Internet, els periodistes, blocaires, usuaris, professionals i creadors d'Internet manifestem la nostra ferma oposició al projecte i declarem que...
1.- Els drets d'autor no es poden situar per sobre dels drets fonamentals dels ciutadans, com el dret a la privacitat, a la seguretat, a la presumpció d'innocència, a la tutela judicial efectiva i a la llibertat d'expressió.
2.- La suspensió dels drets fonamentals és i ha de seguir sent competència exclusiva del poder judicial. Cap tancament sense sentència. Aquest avantprojecte, en contra del que estableix l'article 20.5 de la Constitució Espanyola, posa en mans d'un òrgan no judicial ―un organisme que depèn del ministeri de Cultura―, la potestat d'impedir als ciutadans espanyols l'accés a qualsevol pàgina web.
3.- La nova legislació crearà inseguretat jurídica en tot el sector tecnològic espanyol, perjudicarà un dels pocs camps del desenvolupament futur de la nostra economia, entorpirà la creació d'empreses, introduirà traves a la lliure competència i ralentirà la projecció internacional.
4.- La nova legislació proposada amenaça els nous creadors i entorpeix la creació cultural. Amb Internet i els successius avenços tecnològics s'ha democratitzat extraordinàriament la creació i emissió de continguts de tot tipus, que ja no provenen únicament de les indústries culturals tradicionals, sinó de múltiples fonts diferents.
5.- Els autors, como tots els treballadors, tenen dret a viure del seu treball amb noves idees creatives, models de negoci i activitats associades a les creacions. Intentar mantenir amb canvis legislatius una indústria obsoleta que no sap adaptar-se a aquest nou entorn no és ni just ni realista. Si el seu model de negoci es basava en el control de les còpies de les obres i a Internet no és possible sense vulnerar drets fonamentals, haurien de buscar un altre model.
6.- Considerem que les indústries culturals necessiten per sobreviure alternatives modernes, eficaces, creïbles i assequibles que s'adeqüin als nous usos socials, en lloc de limitacions tant desproporcionades com ineficaces per a la finalitat que suposadament persegueixen.
7.- Internet ha de funcionar de manera lliure i sense interferències polítiques afavorides per sectors que pretenen perpetuar models obsolets de negoci i impossibilitar que el saber humà segueixi sent lliure.
8.- Exigim que el Govern garanteixi per llei la neutralitat de la Xarxa a Espanya, davant de qualsevol pressió que es pugui produir, com a marc per al desenvolupament d'una economia sostenible i realista de cara al futur.
9.- Proposem una veritable reforma del dret de propietat intel·lectual orientada a la seva finalitat: retornar a la societat el coneixement, promoure el domini públic i limitar els abusos de les entitats gestores.
10.- En democràcia les lleis i les modificacions s'han d'aprovar després del debat públic oportú i un cop consultades prèviament a totes les parts implicades. No és admissible que s'efectuïn canvis legislatius que afecten els drets fonamentals en una llei no orgànica i que parla sobre una altra matèria.

(Aquest manifest, elaborat de forma conjunta per diversos autors, és obert i necessari. Suma't a ell i difon-lo per Internet. )

dimarts, 1 de desembre del 2009

PONYO EN EL PENYA-SEGAT

El director japonès d'animació Hayao Miyazaki (El castell ambulant, El viatge de Chihiro, la princesa Mononoke o Porco Rosso) ens presenta en la pel.lícula Ponyo en el penya-segat un relat de la relació d'un nen de 5 anys amb un princesa-peix que desitja convertir-se en humana.
És una adaptació lliure de la història de la Sireneta de Walt Disney i està adreçada al públic infantil, malgrat complau també al públic adult sensible, pel seu lirisme i pels seus moments èpics (per exemple els moments de la crescuda del mar).
En un moment en què el cinema d'animació en 3D realitzat per ordinador omple les pantalles dels cinemes, el mestre veterà Miyazaki es resisteix al canvi i ens brinda una obra d'animació en 2D feta a la manera tradicional, dibuix sobre paper pintat amb pinzell. Amb aquesta tècnica aconsegueix, però, un gran nivell de dinamisme i moviment en totes les escenes.
Una bona història per aquells que no tinguin por a deixar sortir el nen que tots portem a dins.